понеділок, 31 липня 2017 р.

Феномен самонасилля


Психолог Генадій МалейчукДля мене суть психосоматики - самонасильство.

Результат пошуку зображень за запитом "Генадій Малейчук фото"В основі психосоматики (Вікіпедія) лежить реакція організму людини на її емоційне переживання, що супроводжується функціональними змінами і патологічними порушеннями в органах. Відповідна схильність може впливати на вибір органу або системи, що уражуються.

І ступінь її злоякісності та руйнівності корелюють зі ступенем насильства над собою. (С)

У терапії часто помічав у клієнтів, схильних до соматизації, високий рівень напруги, складності з розслабленням, підвищену вольову активність: як ніби вони завжди знаходяться в стані готовності до дії. Я називаю цей феномен гіпертрофією волі або самонасильством.

Суть психосоматики

Спробую описати цей феномен і причини його появи:
Воля, безумовно, потрібний для людини психічний процес, і Я-зусилля, як прояви волі, просто необхідні нам, щоб досягати в житті своїх цілей. Але тільки в тому випадку, якщо воля не є гіпертрофована і Я-зусилля не стає Я-насильством над самим собою.

Для мене суть самонасилля в тому, що людина намагається бути не тим, ким є ... Бути
 для когось хорошим, відповідати комусь. А парадокс тут в тому, що той, для кого людина намагається відповідати, є частиною її Я (Внутрішнім об'єктом, субособистостістю).

І тоді ми маємо ситуацію, коли людина в одній особі виступає в якості насильника і того, кого насилують: Людина сама себе ... У гештальт-підході такий спосіб контакту зі світом називається ретрофлексия.

Повторюся, Я-зусилля - це необхідний інструмент в житті кожної дорослої людини, але лише в тій мірі, коли він є способом досягнення, а не способом придушення себе, свого Я.

Немає гірше насильника, ніж сам собі. Від іншого можна захиститися, сховатися, втекти, спробувати домовитися ... Від себе не втечеш і сховаєшся.

ЯК ЦЕ ПРОЯВЛЯЄТЬСЯ?

  • Наявність в мові людини великої кількості зворотних дієслів, дієслів з морфемой -ся (-сь) на кінці;
  • Багато життєвих правил, за допомогою яких людина структурує своє життя;
  • Велика кількість обов'язків, заборон, «інтроектамій» (некритично прийнятих переконань);
  • Перфекціонізм, прагнення бути в усьому досконалим;
  • Складність в тому, щоб розслабитися, безперервне перебування в ситуації постійної фізичної і психічної мобілізації;
  • Аскетизм. Створення штучних ситуацій самонасилля - виснажливі дієти, голодування, фізичні вправи ... Така собі любов познущатися над собою;
  • Нав'язливе прагнення до саморозвитку, самовдосконалення, особистісного росту;
  • Ігнорування або уникнення емоційної сторони свого життя;
  • Нестійка самооцінка, безпосередньо пов'язана з ситуаціями досягнень - невдач;
  • Психологічні зриви (алкоголізм, наркотики або періодичні депресії);
  • Психоаналітики тут, мабуть, говорили б про наявність у людини жорсткого Его, гештальт-терапевти - про ригидний Персонеліті.
Які причини описуваного феномена?

Я розглядаю таке ставлення до себе як компенсацію, захист, що з'явилася в результаті психічної травматизації в стосунках зі значущими для особистості людьми. Такі ситуації найчастіше виникають в дитинстві, в дитячо-батьківських відносинах через нездатність або неможливості батьків задовольнити важливі для дитини в цьому періоді потреби (в прийнятті, безумовній любові, підтримці). Я називаю такі травми травмами розвитку.

Психічна травма призводить до розщеплення Я на здорове, травмоване і те, що мусить виживати (тут я солідарний з ідеями Франца Рупперта, прописаними ним в книзі «Симбіоз і автономність»). Розвиток здорового Я виявляється заблокованим, капсулізіується. Травмоване ж Я, для того щоб не зустрічатися з сильними болючими переживаннями, нарощує як захист психічне новоутворення - виживаюче Я, подібно до того як у надламаного дерева в місці надлому виникає наріст. Надалі людина, що зазнала такого роду травм розвитку, посилено формує помилкову ідентичність, яка дозволяє їй не зустрічатися з хворобливими травматичними переживаннями.

Найбільш часто зустрічаються такі види психічної травматизації: нарциссичне виховання, нарцисична травма, несприятлива ситуація розвитку.

«ВИКОРИСТАНА ДИТИНА»

Нарциссичне виховання
Батьки розглядають дитину як своє «нарциссичне розширення», регулярно даючи їй наступне універсальне послання «Ми будемо тебе любити, якщо ...» А далі йде індивідуальний для кожної сім'ї набір умов: «Якщо ти будеш слухняним, старанним, розумним ...»

У дитини складається переконання, що такий, який він є, тут нікому не потрібен. Потрібно намагатися бути таким, яким хочуть бачити тебе батьки. В результаті він «вбиває» свою унікальність і нарощує очікуваний образ себе - Компенсаторне Я (Помилкову ідентичність, фальшиве Я) Я називаю такого пацієнта «Використана дитина».

Розглянемо як функціонує компенсаторне Я використаної дитини.

Механізми компенсації «використаної дитини»

  • Установка щодо Я: «Я не важливий, важливі мої досягнення»
  • Установка в ставленні до світу: «Мене любитимуть, якщо я буду відповідати вимогам».
Сценарій: «Для того щоб мене любили, потрібно намагатися постійно щось робити ...»

Тут провідним механізмом буде сором: «Я не той, за кого себе видаю», І страх: «Мене можуть викрити».

Клієнт В., чоловік 35 років. Звернувся із запитом стати більш емоційно стійким. У нього успішна кар'єра, хороше матеріальне становище. У свої роки вже багато чого досяг. Що його хвилює, так це те, що у нього періодично трапляються емоційні зриви. Він закохується, вибираючи в якості об'єктів любові тих жінок, які не можуть відповісти йому взаємністю. І тоді він страждає, «стає хворим». Свою хворобу називає залежністю від відносин. У терапії хотів би позбутися від почуттів, які «заважають жити». З «хворобою» бореться наступним чином: «Максимально намагаюся себе завантажувати. Багато займаюся спортом, фізично виснажуючи себе. Тоді можна поспати. Шалено вчу англійську». В ході терапії розкрилося багато страху «бути непотрібним» і багато сорому «бути слабким». Сліди цих переживань вели в дитинство ...

«
ДИТИНА, що рано подорослішала»

Несприятлива ситуація розвитку

Така дитина живе в дисфункциональній сім'ї. Батьки частіше алкоголіки, психічно або хронічно хворі. Тут ми зустрічаємося з механізмом парентіфікаціі.

Парентіфікація - сімейна ситуація, при якій дитина змушена рано подорослішати і прийняти на себе опіку над своїми батьками. Дитина в силу сформованих сімейних обставин змушена рано подорослішати. Буквально стати батьком для своїх батьків. Вона недоотримала всього того, що отримує дитина, що росте в нормальній сім'ї: відчуття своєї унікальності, турботи, ласки, любові. Вона не награлася, що не наситилася станом безтурботності. Зате часто перебувала в переживаннях сорому, відчаю і страху. У неї дуже рано з'явилася відповідальність за себе і за інших, як спосіб вижити в цій ситуації. Я називаю такого клієнта «Д
итина, що Рано подорослішала».

Розглянемо як функціонує компенсаторне Я дитини, що 
рано подорослішала?

МЕХАНІЗМИ КОМПЕНСАЦІЇ

Установка щодо Я: «Я не важливий в принципі»

Установка в ставленні до світу: «Мені нема чого чекати від світу»

Сценарій: «У житті можна покладатися тільки на себе. А для цього Я повинен бути сильним».

Тут на підсвідомому рівні живе страх бути схожим на своїх батьків, повторити їх життєвий шлях. «Я ні в якому разі не стану таким як мій батько, мати, їхні батьки ...»

Клієнт Н., чоловік 30 років звернувся на терапію зі скаргами на сильну м'язову скутість. Напруга в тілі було настільки сильною, що її не виходило зняти навіть масажем... Клієнт тримав себе в їжакових рукавицях: розробив собі дуже жорсткий графік життя, посилено займався спортом, вставав о 5 ранку кожен день без винятків, щоб робити півторагодинне тренування.

У процесі терапії з'ясувалося, що Н. ріс в сім'ї з батьком запійним алкоголіком, людиною водночас слабкою і сильною 
 матір'ю, що контролювала Н. Матері клієнт боявся, батька - зневажав. В ході терапії у клієнта розкрилися сильні почуття сорому і страху (повторити життєвий шлях батька).

«Травмована дитина»

Така картина виникає в тому випадку, коли в благополучному житті дитини трапляється якась травмуюча його ідентичність ситуація зі знеціненням, приниженням, психологічним тиском при відсутності підтримки (часто через незнання) близького оточення. Дитина потрапляє в ситуацію "кривих дзеркал", що сильно ранить її самооцінку. Відповіддю на цю травму є поява компенсаторного Я, що дозволяє справлятися з травмою.

МЕХАНІЗМИ КОМПЕНСАЦІЇ

Установка щодо Я: «Я гідний більшого»

Установка в ставленні до світу: «Я доведу світу, чого Я вартий. Про мене ще почують!»

Сценарій: «У житті треба домогтися багато чого, щоб всі побачили чого Я вартую!».

Динаміка психічного життя даного типу барвисто описана Г.Х. Андерсеном в казці "Снігова Королева" на прикладі історії Кая - хлопчика який постраждав від осколків кривого дзеркала злого Троля.

ЯК ЦЕ переживається?

Незважаючи на різний життєвий досвід у описуваних типів клієнтів виникають схожі життєві установки і переживання. Клієнти часто використовують такі установки у ставленні до життя:

  • «Я можу розраховувати лише на себе ...»
  • «Мені нема на кого покластися»
  • «У цьому житті потрібно багато працювати, щоб чогось досягти ...»
  • «Життя, як плавання по річці проти течії: потрібно постійно посилено гребти, інакше знесе ...
Такого роду установки є компенсацією внутрішнього переконання, що «Я не підходжу ...». Це захисна броня, нарощувана з надією якось прикрити цю важку «правду» про себе.

У таких людей постійно, з різним ступенем усвідомлення (загострюється в періоди невдач, зривів) присутнє переконання про себе, за влучним висловом одного з моїх клієнтів «Я НЕДО ...»

«Я ущербний, не відповідаю, не дотягую ...»
«Мені потрібно постійно напружуватися, тягнутися, витягувати себе за волосся ...»
«Потрібно стискати себе до межі, інакше все розпадеться»
«Я постійно в напрузі, не можу розслабитися»
«Якщо я розслаблюсь, то розпадусь як особистість»
«Стисніть, сконцентруйся - тоді виживеш. Розслаблятися не можна»
«Мені неможливо оцінити і прийняти щось позитивне, залишити за собою ...
»
«Якщо мені щось не дають - то як же інакше може бути? Якщо дають - мене це дивує, я не вірю цьому, це не для мене, я ж не-до ... хіба мені можна просто так давати ???»
«Я все-одно не-до .... Я постійно з приставкою НЕ-до ... »
«Мені соромно себе показувати, постійно присутній страх викриття. Раптом, пред'являючи себе я притягну до себе увагу і все зрозуміють, що я не такий ... Треба постійно маскуватися»


І навіть часто декларовані заяви таких людей про те, що «В людині важливіше душа, внутрішній зміст» - ніщо інше, як їх спроба захиститися. Це не аксіома, яка не переконання а скоріше гіпотеза, яку потрібно постійно доводити і собі і іншим.

ДО ЧОГО ЦЕ ПРОВОДИТЬ?

Найбільш частими результатами самонасилия є психосоматика і депресії.

Іноді, у важких випадках, запускається програма саморуйнування і може розвиватися аутоімунне захворювання і онкологія.

ЩО РОБИТИ?

Слова типу: «Будь самим собою!», «Розслабся і одержуй від життя задоволення» в кращому випадку є порожніми закликами, абсолютно марними для такої людини. Найчастіше ж вони ще далі відкидають людину від її справжнього Я, змушуючи її ще більше напружуватися, намагатися щось робити. Як красномовно висловився один з моїх клієнтів: Де знайти сили, щоб стати слабким?

Бути собою для такої людини означає мати справу з великою кількістю болю, страху, сорому, відчаю. Це означає повернутися в ту ситуацію, де він страждав, відчував себе непотрібним, нелюбимим, одиноким. Знову відчути себе вразливим, незахищеним і залишитися без своєї напрацьованої роками захисту. Ризикнути це зробити можна лише ознайомившись із ще більшим болем і страхом - страхом ніколи психологічно не народитися і прожити не своє життя.

Але це єдиний шлях для того щоб зустрітися з собою справжнім і краще його пройти разом з людиною, яка почує, зрозуміє, прийме, підтримає. Такою людиною є терапевт. Та й в терапії це буває непросто. Клієнту складно довіритися новим відносинам. Але тоді у нього з'являється шанс.

Тест «Я повинен»

В кінці хочу запропонувати невеликий діагностичний тест, що дозволяє визначити ступінь самонасилия.

1. Завершіть 10 речень, які починаються зі слів «Я повинен ...»

Я повинен…

Я повинен…

Я повинен…

2. Спробуйте слова «Я повинен» в ваших пропозиціях замінити на «Я хочу».

3. Якщо це вдається, то зробіть це. Порахуйте, скільки у вас залишилося тверджень, в яких не вдалося замінити «Я повинен» на «Я хочу».

4. Кількість тверджень, які залишилися без зміни, і є ваш коефіцієнт самонасилия за 10-бальною шкалою.


Любіть себе! Цінуйте себе! Дозволяйте собі отримувати подарунки!!!

Автор: Геннадій Малейчук 


Геннадий Малейчук. ЛЕКЦИЯ "СИМПТОМ В ФОКУСЕ СИСТЕМНО-ФЕНОМЕНОЛОГИЧЕСКОГО ПОДХОДА"

Немає коментарів:

Дописати коментар